Spoorbrug
Zwolle

Tweede leven voor een monument?
Het stationsgebied in Zwolle gaat op de schop. De bushaltes zijn verplaatst naar de zuidzijde, er is een fly-over voor de bussen gekomen, er wordt druk gewerkt aan de ondergrondse fietsenstalling.. een volgend hoofdstuk waar druk over nagedacht wordt is een voetgangersbrug over het spoor.

Vanwege de gesloten OV-poortjes in de stationstunnel is het tegenwoordig niet zo makkelijk meer om van de stad naar Hanzeland te komen. Al vele jaren wordt er gesproken over de zogenaamde passerelle, maar hoe moet deze brug eruit zien en voor wie is deze bedoeld? Door de brug niet alleen toegankelijk te maken voor voetgangers, maar ook voor fietsers dreigt het project in kosten te verdubbelen.

Het station vraagt om een nieuwe brug.. Enkele honderden meters verderop ligt een in onbruik geraakt icoon: de Hoge Spoorbrug wordt sinds de komst van de van Karnebeektunnel nog maar sporadisch gebruikt. Waarom geven we dit rijksmonument (geschikt voor voetgangers én fietsers) geen tweede leven? Deze is constructief makkelijk te verplaatsen en waarschijnlijk minder kostbaar dan het ontwerpen en bouwen van een nieuwe brug.

Foto’s: artist impressions Hoge Spoorbrug over het station